11 oktober 2009

Fjäril – ut ur kokongen

Har just läst ut en ny bok av en av mina favoritförfattare, Sonya Hartnetts Fjäril, som kommer ut i vår på Bonnier Carlsen. Berättelsen handlar om Plum som precis ska fylla fjorton. Hon bor med sin mamma, pappa och två äldre bröder. I Plums familj tar man inga inbördes strider, konflikterna tigs ihjäl. Alla är godhjärtade men också lite skygga och rädda. Så även Plum. I kompisgänget är hon i utkanten, inte utstött men nätt och jämnt accepterad. Själv tycker Plum att hon är tjock, vilket får till följd att hon slutar äta sina lunchmackor som hennes mamma skickar med till skolan. Rådet att slänga mackorna får hon av grannfrun, den vackra och relativt unga Maureen Wilks, som, ska det visa sig, har ett kärleksförhållande till Plums äldsta bror Justin och som också lurar till sig Plums vänskap. Det här är en ganska mörk berättelse om en ung flickas väg och växt. En bra bit in i boken börjar jag ana att de små prydnadssaker som Plum är så överdrivet rädd om har en mörk bakgrund, vilket när det avslöjas, leder till en fullkomlig katastrof ...

Sonya Hartnett har verkligen ett eget språk och ett sätt att beskriva den vanliga vardagen på ett sätt som får mig att rysa, eftersom det hela tiden ruvar något hemskt och oroväckande under ytan. Kärleksrelationen mellan Plums granne och bror känner jag vagt igen från Hartnetts Jag är djävulen, där huvudpersonen också inleder ett förhållande med sin gifta granne. Jag får en känsla av att de flesta av Hartnetts personer är till synes helt normala, och att hon med förkärlek skildrar vanliga människor i vanliga byar, men ju mer man tränger in i hennes personer anar man destruktiva drag och personlighetsstörningar. På dessa 186 manussidor som Fjäril utgör, får man sig till livs en välskriven, välformulerad, magisk och manisk berättelse som lätt konkurrerar ut tusentals sk vuxenförfattare. Ska jag drista mig till att jämföra Harnetts handlag så tycker jag att det påminner om en annan av mina favoritförfattare, Joyce Carol Oates.

8 kommentarer:

Maj Korner sa...

Den låter intressant! Lägger till den i min "önskelista" där jag beställer böcker.

Jag vet inte vad som hänt, men helt plötsligt har jag läst många böcker vars målgrupp egentligen är ungdomar. Kanske börjar jag gå barndom?

Den senaste av den sorten jag läst är Hungerspelen. Den var väldigt spännande och jag blev glad när jag insåg att det var del ett av en trilogi.

Magica de Hex sa...

Jag läser ju i princip alla barn- och ungdomsböcker som ges ut i Sverige och jag kan bara säga att många, många håller toppklass och fanktiskt är bättre än många vuxenböcker. Vill du så skriver jag gärna en lista på mina favoriter. Hungerspelen hade vi som huvudbok, men däremot tycker de som läst del två av den att den inte är lika bra som ettan ...

Bokomaten.. sa...

Oh, vad roligt! Jag har precis läst "Pojken i soffan" och älskade den men var mindre förtjust i "Jag är djävulen"... Visste inte tat hon ksulle komma med nytt, det blir något att se fram emot ändå. Hittills är jag lite kluven som sagt, men det låter som att det skulle kunna bli riktigt bra det här också.

Maj Korner sa...

Jag tar gärna emot tips på dem du tycker är bra! På dem jag läst märker jag ingen större skillnad mot vuxenböcker. En del av de sk vuxenböckerna är ju språkligt sett rätt enkla så egentligen vet jag inte hur man definierar en vuxen och en ungdomsbok.

"Ful" (Uglies) har jag tänkt att läsa också.

Magica de Hex sa...

Maj, testa följande författare: Per Nilsson t ex Du och du och du, Peter Pohl Jag saknar dig, jag saknar, dig, Johanna Thydell I taket lyser stjärnorna, Joyce C Oates ungdomsböcker t ex Efter kraschen tog jag mina vingar och flög iväg, Boktjuven av Markus Zuzak, Locke Lamoras lögner av Scott Lynch. Jag rekommenderar Parasit hellre än Uglies av Scott Westerfeld! Lite att börja med!

Magica de Hex sa...

Bokomaten: Läs Sonya Hartnetts Skuggan av den randiga vargen – den är magisk!!

nillas liv på pinnen sa...

Tack för tipset! Jag blir väldigt nyfiken. Tycker om JC Oates OCH ungdomsböcker då de ofta är befriande direkta i tilltalet.
Kommer nog tillbaka till denna blogg!

Magica de Hex sa...

Välkommen Nilla!