4 oktober 2009

Älg svälj

Nu står höstens första älggryta och puttar på spisen, vilket den ska göra i tre-fyra timmar. I grytan finns, förutom själva älgen, bacon, tomtapuré, lök, vitlök, morötter, självplockade trattkantareller, rödvin, lite mjöl och goda kryddor, bland annat timjan. Det är en slags boeuf bourgignon som jag gjort ända sedan sjuttiotalet. Jag har provat mängder med grytrecept genom åren men detta blir absolut godast! Till efterrätt blir det smulpaj, gjord på trädgårdens äpplen med vaniljglass. Till denna goda gryta ska det drickas en röd Bourgogne – Couvent des Jacobins – som lär vara hyfsat fritt från tanniner (jag har börjat få huvudvärk av en del röda viner vilket sägs bero på att vissa gifter fälls ur druvskalen). Tydligen innehåller inte bourgogner tanniner.

Nåväl, i kväll kommer så goda grannar och tillika vänner och avnjuter (hoppas jag!) denna anrättning.

Under tiden som grytan puttar på läser jag de fem finalbidragen i Barnens Bokklubbs novelltävling Den blå hunden. Det slår mig hur oerhört välformulerade och duktiga kidsen är. Undrar om jag var ens i närheten av att formulera mig så insiktsfullt och närvarande när jag var sådär fjorton, femton! Mitt favoritbidrag handlar om en mobbad tjej som till sist blir räddad av en blå hund. Fint beskrivet, aningen tragiskt och ett bra slut!

Ha en bra söndag!

PS. Ska ni också gå ut och promenera minst 15000 steg idag? Nu är det nämligen stegtävling på jobbet igen så det ska jag göra ...

4 kommentarer:

M/S Design sa...

Den grytan är god tur att det är höst så man får börja med grytor igen.

Magica de Hex sa...

Ja det är så supersmaskigt när det är sånt här väder!

Susanna sa...

Du, det var glädjande och positiv med barn som kan skriva - underbart eftersom intrycket verkar vara det motsatta. Hoppas att grytan var god! Kram S - hälsning från ett soligt Skåne

Speja sa...

Åh, det där lät väldigt, väldigt gott och som passande mat när hösten ruskar bland husen och träden.

Nä, idag ska jag inte ut och gå, men jag brukar faktiskt försöka gå en promenad på min lunch varje dag. Jag har ju förmånen att jobba hemma och har nära till härliga turer ute i naturen.