29 december 2009

Middag för 13?

Ska åka bort över nyår till bästa vännerna. Vi är där – på deras vackra sommarställe vid havet ovanför Västervik – nästan varje år och denna gång är vi hela 13 personer. Och nu har det fallit på min och sambons lott att laga middag till alla dessa människor på fredag. Som tur är inte på själva nyårsafton! Alltså sitter jag nu här och bläddrar förtvivlat i diverse kokböcker. Vad GÖR man för något till 13 pers dagen efter nyårsafton? Pizza mot hangovern? Sofistikerad fiskgryta? Lasagne? Jag inser att jag måste konsultera Anna Bergenström och Per Morberg ...

Vad ska ni göra på nyår?

3 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Kan inte panera så långt i förväg, men mat blir det väl iallafall.

Lasagne eller Moussaka är bra mat att laga när det är många som ska äta, tycker jag.

M/S Design sa...

Porter stek/gryta på älg är ju lätt och gott sköter sig själv på spisen, blir bara godare om man lagar den i förväg.

Magica de Hex sa...

Nilla: Lasagne är bra men kanske lite för vardagligt i det här sammanhanget.
M/S: Vi har ALLTID med oss älg över nyår så vi tänkte något annat i år. Har bestämt mig för min dotter Saras oxrullader med fransk senap, en skiva cheddar och en skiva bacon inuti, steka och sedan puttra i grädde. Det verkar ganska lättsamt. Och sen fruktsallad med hackade nötter, kokos och russin. Så får det bli!