15 augusti 2009

Skrot-Nisse

Min sambo älskar att samla på prylar. Och då menar jag i stort sett vilka prylar som helst: gamla servetter, frimärken, verktyg, trasiga möbler av olika slag som fd grannar har kasserat vid sin flytt, gamla repiga vattenkannor utan tratt, buckliga fendrar OCH SÅ VIDARE ... I dag har vi varit på tippen med gammalt byggavfall men tror ni att jag fick slänga allt det jag ville? Nä. Varje liten pryl skulle först granskas med hököga och lupp av sambon. Sen vidtog en "livlig" diskussion:
Jag: "Släng den där gamla grejen för i h-e! Jag står inte ut med alla dessa högar med skit på tomten, i huset och överallt!"
Sambon: "Men jag behöver den när jag ska limma fast stuprören, alt. lägga takpapp på vedboden, alt. plasta båten, alt. svetsa en grej, alt. bygga en flärp!"
Jag: "Jag står inte ut, jag står inte ut." Sliter mitt hår, rusar in i huset och häller desperat i mig en konjak.
Nu har friden åter lagt sig, middagen är uppäten, vinet urdrucket och sambon ler förbindligt ... till nästa gång.

Inga kommentarer: