17 juli 2010

Dutch harbour

Lätt bakis (whisky mitt i natten med grannarna - hur smart får man vara?) befinner jag mig idag mestadels halvliggande i soffan framför tv:n. Sambon likaså. Han väljer program och vi fastnar i något som heter Deadliest catch eller nåt sånt. Programmet är någon sorts amerikansk dokumentär om de supertuffa machofiskare som fiskar krabbor i Berings hav i storm och mörker och iskyla. Här är det hårda bananer som gäller, och är någon ny och klagar det minsta eller får ett sår eller något så tråkas och hånas denne stackare genast grovt och skoningslöst. Männen har armar som boaormar och tatueringar över alla delar som är synliga. Vilken miljö! En båt var tvungen att gå iland på ett ställe som heter Dutch harbour för att de fått in ett rep i propellerna som de var tvungna att dyka ner och skära loss ... i elva minusgrader ...
Jag fattar lätt att de där långbenskrabborna kostar flera hundra kronor kilot efter att ha sett hur de fångas.
Men det ser vackert ut där uppe i Alaska! Man kanske skulle ta en tripp dit?

3 kommentarer:

Maj Korner sa...

Jag tycker det var ett sällsamt bra beslut att dricka whisky med grannarna mitt i natten!

Fru Venus sa...

Ett av mannens favoritprogram, om och om igen...

nillas liv på pinnen sa...

Usch, jag ska aldrig mer äta långbenskrabbor! Inte för att jag har det som vana precis, jag tror inte jag har ätit det nån endaste gång faktiskt.