10 september 2007

På hemväg

Så här ser det ut när jag är på väg hem till min lilla ö. När jag förtöjt båten så har jag en kort sträcka att gå i ett grönskande, nja för tillfället gulnande landskap och sen kommer jag hem till mitt lilla lilla gula hus. Mina jobbarkompisar tycker synd om mig som har en så jobbig väg hem, särskilt sena kvällar då vi varit ute och rumlat. "Stackars dig, ska du åka tunnelbana, och ta taxi och sen RO hem den här tiden på dygnet?" brukar de säga och titta beklagande på mig med huvudet på sned. "Javisst", brukar jag svara, "men inte ro – jag har faktiskt motor på båten". Vad de inte förstår är hur fantastiskt det är att komma hit och höra vågskvalpet och tystnaden. Här finns inga bilar, bara naturen och förvisso en och annan mygga. Men de ska väl dö nu när det blir kallare ... och då kommer i stället vinterfåglarna och slår sig ner på vårt fågelbord och smaskar på solrosfrön. Mysigt värre, jag lovar!

Inga kommentarer: