19 juli 2009

Skåne











Bland annat så här fint är det på skånska Österlen där jag har tillbringat helgen hos en god vän: Varenda hus med självaktning har på sin gårdsplan massor med otroligt snygga stockrosor (vill också ha utanför knuten på mitt hus ... undrar om det funkar eller är det fel växtzon här i Stockholmstraketen?). Var man än är så finns långa fantastiska stränder á la Grekland/Danmark/Spanien/något annat exotiskt och härligt ställe. Och så många vallmo det växer överallt!!! I varenda dike trängs tjogvis med vackra, vilda vallmo. Själv håller jag på och ÖVERVÄGER att mycket försiktigt flytta ett bestånd vallmo på min tomt från ett ställe till ett annat med en from förhoppning att de inte ska dö ... Förutom alla fina naturupplevelser har jag ätit god sill (dvs stekt strömming), köpt en dyr antikvarisk barnbok i Simrishamn, ätit dinkelvåfflor i Kivik och kollat in Baskemölla och Gislövs hammar ... Mycket trevligt alltihopa!


2 kommentarer:

Susanna sa...

Japp, home sweet home. Kan ta med några stockrosor upp och testa om de trivs. Välkommen åter/Kram S

Maj Korner sa...

Kan du inte ta frö av vallmona och så på det stället du vill ha dem? Sen när du ser att de har kommit upp så kan du flytta den stora tuvan. Så har du en resevplan.