21 juli 2009

Äntligen bokhöst

I dag var det alltså dags att börja arbeta igen. Jag har haft en finfin sommar så det känns bra. Högarna med manus på mitt bord och mejlen i inkorgen var inte nådiga ... däremot var det extremt människo-tomt på kontoret. Nu börjar de flesta av höstens böcker ramla in färdigtryckta och fina. Det är en fröjd att se alla nya böcker (i alla fall många) staplas på hög och vänta på att bli placerade och presenterade i våra (Barnens Bokklubbs) medlemstidningar. Och sedan lästa av alla barn och ungdomar förstås!

Jippiiii!
Till min stora lycka fick jag ett recensionsex av den MYCKET hypade boken Hypnotisören som är skriven av psedonymen Lars Kepler. Det florerar vilda spekulationer om vilken etablerad författare som döljer sig bakom denna psedonym ... Henning Mankell? Per-Olov Enqvist? Carl-Johan Vallgren? Torgny Lindgren? Nu ska här läsas och tyckas. Kepler har blivit jämförd med Stieg Larsson, men jag betvivlar att någon thriller kan komma upp i Larssons klass. Jag återkommer med omdöme efter avslutad läsning. Jag ska försöka ta mig i kragen och återkomma med fler barnboksomdömen under hösten.

Inga kommentarer: