14 april 2008

Veckans lästrio

En ny vecka och ett nytt tema från enannansida: mina bästa historiska skildringar. Först måste jag tänka - läser jag sådant ... men sen inser jag snabbt att det gör jag ju! Till exempel så platsar föregående inlägg Boktjuven utmärkt - den utspelar sig under andra världskriget.

Anne på Grönkulla av L. M. Montgomery. Kära, älskade Anne! Som jag led och skrattade med henne i mina yngre tonår. Jag tror inte någon annan sk "flickbok" har betytt mer för mig. Tänka sig att boken faktiskt kom ut redan 1908! Otroligt!

Mannen utan öde av Imre Kertész. Författaren fick Nobelpriset 2002. Boken handlar också om andra världskriget och är faktiskt en relativt lättsam berättelse om en svår och traumatisk upplevelse. Det handlar om koncentrationsläger - från insidan - och om hur pojken György faktiskt överlever. Det speciella med den här historien är dels att den är självupplevd och att den är helt osentimentalt beskriven.

1 kommentar:

Anonym sa...

A friend has traslated your text. I'ts very interesting.

http://www.fernandomaneromg.blogspot.com