18 april 2008

Prylgalna?
















Vi som arbetar med barnböcker ser en tydlig trend som i och för sig har pågått ett tag men som nu verkar explodera – det VÄLLER ut prylar som är dekorerade med populära bokfigurer. Kommer du till exempel ihåg Lasse Sandbergs gamla tumme som förutom att figurera i böcker nu också finns på dockor, hakklappar, kläder, leksaker, presentprylar och massa andra saker. Samma sak är det med Barbapapa och det finns fler exempel. Det är en hel prylindustri kring de flesta välkända och snygga varumärken i dag – inte minst kända barnböcker – och till och med förlagen har börjat inse värdet av merchandising (som det så vackert heter). I höst kommer en strid flod med saker som är paketerat i Mamma Mu, Pettson och Findus, Halvan, Lasse och Maja från LasseMajas detektivbyrå med flera. Jag tror faktiskt att vi är prylgalna, och alla siffror som kommer från olika branschinstitut talar om att dagens föräldrar väldigt gärna köper MÅNGA och DYRA saker till sina barn.
Är det bra eller dåligt?

Inga kommentarer: