7 november 2007

100 pix/bok


Mitt 14-åriga barnbarn har slutat läsa böcker. Det enda han gör (förutom att jaga brudar och reta gallfeber på sina föräldrar) är att spela dataspel och fotboll. För ett par år sedan var han nära nog en bokslukare, men den tiden är nu ett minne blott. Men, nu har jag kommit på råd! Jag kan, i min egenskap av mormor, tillgripa mutor! Sagt och gjort. Jag har nu valt ut två superbra ungdomsböcker och lovat honom 100 kr per läst bok! Hans första kommentar till detta äventyr var "Orka!", men rapporten jag fick nyss var att han låg i soffan i går kväll och LÄSTE! Fast det var ett favoritprogram på tv!!!

Tänk vad listig jag är! Han kanske till och med kommer på att det är kul ...?

11 kommentarer:

Ka sa...

Odjuret borde väl få varje lästrött tonåring på kroken :-)
/Flaskpostare-Ka

Magica de Hex sa...

Ja, eller hur?

Ka sa...

JA, det är verkligen en riktigt hejdundrande otäck och spännande bok, från första till sista sidan...

Magica de Hex sa...

Har du läst Anna DArk? Den kan jag också rekommendera!

Ka sa...

Jag blev lite besviken på Anna d'Arc - delvis för att Mårten Sandén själv sagt att det skulle råda en viss twinpeaksstämning i den. Jag begrep inte var den fanns! Fast visst var den bra på många sätt...

Magica de Hex sa...

Jobbar du med ungdomsböcker eller är du allmänt intresserad?

Ka sa...

Barn- och ungdomsbibliotekarie: http://flaskposten.blogspirit.com
eller varför inte: http://www.haninge.se/Biblioteket/Barn-och-ungdom/Boktips-for-barn-och-ungdom/Barn-och-ungdomsavdelningar/Vasterhaninge-bibliotek/

Magica de Hex sa...

Då jobbar du kanske ihop med min gamla kompis Karin Fagerberg som också är bibliotekarie i Haninge!?

Ka sa...

Jajamän! Hon är på huvudbiblioteket i kulturhuset medan jag håller till på fillialen i Västerhaninge!

Maud/En bok om dagen sa...

När det gäller ungar och läsning får man ta till vad som helst bara det fungerar. Sån är regeln.

;-)

Magica de Hex sa...

Det gläder mig att du också har en så vidsynt syn på detta. Men det viktigaste är ju att ungen läser. Ändamålet helgar medlen säger man visst ...