25 juni 2012

Känner ni Fru Booked?

Jag fick, tack vare Fru Booked, en kul och faktiskt lite matnyttig, tidning hemskickad häromdagen. Det var nummer två jag fick, tidningen är mao väldigt ny. Först tyckte jag det lät lite märkligt med en hel tidning om skrivande, men faktum är att den är matnyttig och har glimten i ögat. Tidningen Skriva har många kul tips, intervjuer, boklistor, bloggande med mera. Roligast var nog Fråga skrivardoktorn-spalten. Maj-Gull Axelsson ger en lång intervju om sitt skrivande, och eftersom jag verkligen gillar henne är det förstås extra kul att läsa om hennes skrivarprocess. Här finns också deckarskola - bl a så beskriver Johan Theorin en skrivövning som jag tror jag ska testa (som han själv fått ur en bok om skrivande av författaren John Gardner).
Den låter som följer: Man ska beskriva en skogssjö betraktad av två olika personer. Först var det en man som just träffat sitt livs stora kärlek - men mannen eller kärleken fick inte beskrivas - bara sjön. Nästa uppgift var en beskrivning av sjön genom ögonen på en man som justa hade mördat sin bäste vän ...

Funderar på att bli prenumerant ...

4 kommentarer:

M/S Design sa...

Om du testar kan du väl dela med dej...nyfiken, tankarna for runt på en gång men det är svårt att få det på papper.

nillas liv på pinnen sa...

Läser också den tidningen just nu. Lite väl många artiklar om deckarskrivande för min smak, men annars intressant. Jag vill läsa det mesta om skrivande och då får man ta det som bjuds.

Magica de Hex sa...

M/S: Vi får se ...
Nilla: Alltid lika kräsen ...

nillas liv på pinnen sa...

*fnys*