14 juni 2012

Jag är lycklig!

Idag har jag upptäckt en ny författare som jag anar kommer att bli en favorit. Ni andra har säkert läst hans böcker för evigheter sedan, men eftersom jag nästan alltid läser barn- och ungdomsböcker så hinner jag ju inte beta av alla de där bra författarna så snabbt. Skam till sägandes kom den här boken ut första gången 1987 *rodnar av skam* – men faktiskt inte förrän 2003 på svenska! Har så länge tänkt läsa denna bok, och är lycklig över att jag äntligen gör det och att den är så sällsynt bra.
Jag pratar om Norwegian Wood av Haruki Murakami. Vilket språk. Vilket stilla och försynt sätt han har att uttrycka sig. Det känns så japanskt. Och det är det ju. Och vilken otrolig kärlekshistoria. Har bara hunnit halvvägs ännu, så jag har tack och lov många sidor kvar.
Vad läser ni för något just nu?

6 kommentarer:

mockapocka sa...

Men nu blev jag ju nyfiken! Det där måste bara undersökas. Perfekt med bra boktips till semestern.

AnnCharlott sa...

Faktum är att jag mycket snart läser just Norwegian Wood av Haruki Murakami. Den har legat i min bokhylla ett tag nu och igår kväll bestämde jag mig för att börja läsa den. Men just igår somnade jag ovaggad. Så det blir ikväll istället.

Magica de Hex sa...

Anncha: Jag kan bara gratulera.

nillas liv på pinnen sa...

Jag har läst en annan av Haruki Murakami, minns ej titeln nu, men jag tyckte den var lite väl seg. Karaktärerna gjorde ingenting när de verkligen behövde göra någonting, det är vad jag minns, och det gjorde mig otålig. Men Norwegian Wood kanske är bättre, den är ju hans mest kända.

Anonym sa...

På senare en fantastisk bok som jag läste var natten cirkusen av Erin Morgenstern. Det var en av de mest beskrivande och vackra böcker jag någonsin läst med en unik historia med en tävling, en kärlekshistoria, och magi. Jag skulle rekommendation tycker att alla utom för mycket små barn, annars är det en historia att bli älskad av alla åldrar över hela världen och kanske en dag, en klassiker.

Magica de Hex sa...

Nilla: prova den jag just läst, tror du gillar.
Anonym: ska kollas upp!