2 juni 2008

Känsligt med manus

Vi på Barnens Bokklubb läser ju drösvis med manus som är på väg att ges ut i bokform. Vi läser dem ca 1-6 månader innan boken ges ut. Och när man (jag och mina kollegor) sedan vill recensera den och ge den tummen upp eller tummen ner så blir det lite känsligt med böcker som ännu inte kommit ut. Ingen kan ju gå i svaromål – utom författaren förstås! Samtidigt vill i alla fall jag skriva om boken medan jag fortfarande kommer ihåg den. Snälla omdömen måste ju vara ok, medan det raskt blir svårare med de man inte gillar av en eller annan anledning ...

Hur som helst har detta plötsligt blivit ett dilemma efter det att en av oss skrev ett inte alldeles supersnällt omdöme om en bok och författaren blev stött, sårad och sur ...

I helgen som gick läste jag Martin Ingvars manus och blivande bok En liten bok om dyslexi som kommer ut på Natur & Kultur i höst. En mycket bra och klargörande bok om hur man kan hjälpa barn som har det lite knepigt med läsningen, samtidigt som det är en ordentlig snyting på skolan ... Mer vågar jag förstås inte säga just nu ...

Inga kommentarer: