10 juni 2008

3 utlästa vuxenböcker!

Jag har varit bortrest i dagarna fyra tillsammans med sambon (i soliga Lissabon - mycket skönt och avkopplande) och läst ut hela tre vuxenböcker! Lyllo mig! Jag har slukat Ayvides nya bok Människohamn och den var mycket, mycket bra. Jag skulle vilja säga att det var hans bästa bok, det var liksom en riktig roman. Vad jag menar med en riktig roman är kanske att hans tidigare böcker inte känts lika mycket som en gedigen roman. Blev kanske aningen besviken på slutet. Sen läste jag (på min kollega Lisas inrådan) Erlend Loes Naiv. Super. som handlar om en villrådig 25-åring som tappat livsgnistan. Det är en ganska märklig bok, den är enkelt skriven, nästan barnslig (kanske därav titeln?), rakt på sak och ändå handlar den om det allra svåraste: om att hitta sig själv. Jag tror att det är en bok man ska läsa när man är ca 20-30 år och inte när man är över 50 ...
Sist men absolut inte minst har jag läst Amerikahuset av Sven Olof Karlsson. En stark bok som på ytan beskriver några människors liv i ett litet lantbrukssamhälle, men som under ytan jäser och bubblar av hat, kärlek, skuld, ouppklarade relationer och mord faktiskt – men utan att det är en deckare. Sven Olof Karlsson är för mig en ny bekantskap – har inte läst Italienaren som var hans debutbok och som han fått stora lovord för – men det ska jag göra i sommar absolut. Visst är det skönt att det är sommar! Och ganska snart semester!

2 kommentarer:

Lisa sa...

Helt sant, tror jag. Jag läste Naiv.Super när jag var 20. Då tyckte jag att den var perfekt. Och Italiernaren MÅSTE du läsa. Den är så bra så jag svimmar nästan.

Magica de Hex sa...

Ska absolut skaffa den till semestern.