6 december 2007

Mamma är bäst?

Den här veckan handlar Malins bokfemma om mammor. Uppdraget är att lista fem böcker som har någon sorts koppling till mamma eller mammor. Eftersom jag själv har ett dåligt förhållande till min egen så antar jag utmaningen som mamma till mina egna båda döttrar.

Jag läste väldigt mycket högt för mina döttrar när de var små. En av favoritböckerna var Det blåser på månen av Eric Linklater. Boken handlar om systrarna Dina och Dorinda som försöker hjälpa sin pappa utan framgång (deras mamma bryr sig inte mycket om dem), de blir mest ansedda som elaka. Inte för att de egentligen menar att vara elaka, men nästan allt de gör uppfattas av de vuxna som olydigt, så då tycker de att det är lika bra att bli stygga på allvar. Det här är en riktig klassiker full av äventyr och spänning men också av viktiga tankar.

Trollkarlens hatt
av Tove Jansson är också en bok som för mig kan förknippas med en mamma. Inte min egen, men mina kusiners mamma som läste boken högt för sina tre barn och mig några mörka vinterkvällar när jag var ca nio-tio år. Efter den upplevelsen var jag fast i Muminvärlden och älskar alla böckerna hett och innerligt. Jag läste dem givetvis högt för mina egna barn!

Böckerna om Mamma Mu av Jujja och Tomas Wieslander med bilder av Sven Nordqvist tillhör mina bildervboksfavoriter, och jag har läst dem om och om igen för mina barnbarn i olika omgångar.

De tre böckerna om Mamman och den Vilda Bebin av Barbro Lindgren med bilder av Eva Eriksson är också favoriter som jag läste för mina barn och som jag också läser om och om igen för mina barnbarn.

Världens ballaste mamma tycker jag att Tsatsiki har i böckerna om nämnda gosse av Moni Nilsson. Hon är väldigt klok, Tsatsikis morsa, och väldigt bra på att vara mamma.

Inga kommentarer: