26 oktober 2007

Veckans bokfråga v 43

Fredag och dags för en ny bokfråga från Barnens Bokklubb! Den här veckan är det dags att tänka tillbaka och komma ihåg böcker som vi minns bäst från när vi var små.

Pippi Långstrump! Den boken är orsaken till att jag blev så intresserad av böcker att jag fortfarande inte kan låta bli dem. Pippi var något helt nytt på femtiotalet då jag var liten. Pippi var ett barn som bestämde själv, som gjorde som hon ville i en tid då barn skulle vara tysta vid matbordet och niga och säga tant och farbror till folk som hade fyllt tjugo. Att ett barn vågade säga och göra som Pippi var fruktansvärt spännande och totalt förbjudet. Hon var en riktig revolutionär! Det fanns en massa vuxna som ogillade Pippi Långstrump, hon var FÖR fri och självständig. Tänk om alla barn skulle bete sig så, hur skulle det sluta …?
Ibland läste jag böckerna i smyg under täcket. Det skulle vara tyst och släckt på mitt rum en viss tid, och nåde mig om jag låg och läste … Det gjorde jag i alla fall och där under täcket blev jag Pippi. Stark och självständig och påhittig och glad red jag ut i världen och räddade barn och tog hand om såna som behövde tas om hand!

1 kommentar:

AnnCharlott sa...

Jo, jag minns mammas högläsning ur Pippi Långstrump för mig och min bror när vi var små. Det var högtidsstunder.