16 oktober 2007

Bokfemman delar ut pris!

Den här veckan handlar Bokfemman om vilka fem författare man vill ge ett fint pris (med tanke på Nobelpriset som just delats ut till Doris Lessing (äntligen en kvinnlig romanförfattare, bra valt akademien!) Jag funderade länge på om jag skulle välja de författare som har betytt mest under hela mitt liv, eller om jag skulle välja ut dem jag läser nu. Det blev en salig röra:

Astrid Lindgren toppar listan eftersom det var hennes och Pippis förtjänst att jag började läsa och sedan blev så intresserad så att jag fortsatte. Upplevelsen av Pippi när jag var sex-sju år har följt mig som en varm tråd i alla år. Hon får bästa barnpriset!

Ray Bradbury. Jag läste allt jag kom över av honom när jag var runt tjugo. Han är mästare på den psykologiska skräckgenren och dystopier och skriver både romaner och novellsamlingar. Hans mest kända bok är Fahrenheit 451. Jag kan också rekommendera Den illustrerade mannen. Han får skräckpriset!

Yasar Kemal.
Låt tistlarna brinna var en av mitt livs största läsupplevelser. Det är en grym saga om den hemske Abdi Aga som bestämmer i byn där Memed bor. Abdi Aga tvingar byborna att arbeta från morgon till kväll bland de äckliga tistlarna. Till slut får Memed nog! Jag har inte läst någon annan bok av författaren måste jag erkänna. Han får allvarspriset!

J. R. R. Tolkien. Jag älskar Sagan om Ringen-trilogin och har läst den fyra gånger. Var tionde år är det dags. Har till och med läst alla tre böckerna högt en gång. Det är nog den bästa saga som skrivits. Den är otroligt spännande, världen är skickligt uppbyggd, språket sjunger och jag kan aldrig sluta älska alla de udda figurerna! Men så älskar jag också sagor ... Tolkien får mitt sagopris!

Joyce Carol Oates. Allt hon skriver är inte bra, men tillräckligt mycket för att hon ska vara en favorit. Hon skriver insiktsfullt, och det känns verkligen som om hon kan avslöja människans inneboende natur både vad det gäller den goda och den onda sidan. Dessutom skriver hon väldigt bra ungdomsromaner om tillkortakommanden, svek, lögner, sex på ett sätt så att man förstår att hon inte har glömt hur det kändes. Mina favoriter är Blonde, Det var vi som var Mulvaneys + hennes fyra ungdomsböcker. Hon får guldmedalj!

2 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Funderade också på att ge J.C. Oates ett pris men sen hamnade hon utanför listan i alla fall...
*beslutsångest* ;-)

Magica de Hex sa...

Ja man har ju onekligen några att välja på!