16 mars 2007

Rampljus


Här kommer aningen deprimerande inside-info om trender inom barn- och ungdomslitteraturen (kan här och nu avslöja att jag jobbar med barnböcker själv!). Häromdagen var jag på en föreläsning och fick veta vad förra årets böcker handlade om och följdaktligen de ämnen barn läser om:
- Mode, kändisskap, märkeskläder - RAMPLJUS!
– Ägande och konsumtion - PRYLAR
- Utseende, kroppsfixering - kan det innebära BANTNING?
- Sociala skillnader - med andra ord KLASS!
- Barn som löser brott - DECKARE
- Tecknade serier med tonvikt på japansk MANGA
- Magi=FANTASY
Slutsats: Jag får gräva ner mig i en rutten jordhåla som den dinosaurie jag är eftersom jag tycker att de flesta av ovanstående teman verkar självupptagna, egofixerade och otroligt TRISTA! Var är alla härliga berättelser om vanliga barn på vanliga äventyr?

4 kommentarer:

Magica de Hex sa...

Magicas egen kommentar: Det var den här bilden jag ville ha från början men inte fick in. Nu har jag bytt webbläsare och lyckats med bilden, men då försvann era kommentarer. Kommentera igen, snälla!

Anonym sa...

Jag håller med om dina synpunkter på dagens barn- och ungdomsböcker. Samtidigt undrar jag om det egentligen var så mycket bättre förr. Jag växte upp under 70-talet och det var visserligen en annorlunda barn- och ungdomskultur men egentligen inte så mycket bättre...jag har kommenterat detta på min blogg, http://sannabloggen.wordpress.com/.

Magica de Hex sa...

Hej Sanna
Nej det var säkert inte bättre förr. Barn gör ju som bekant som de vuxna och vi är ju oerhört egotrippade och kändisfixerade vi också numera. Hur kul är det egentligen med yta och konsumtion och Let´s dance, egentligen?

Anonym sa...

hvorfor ikke:)