6 mars 2007

Jag älskar håriga fötter!


Snart kära vänner, snart får ni njuta! Jag har just läst nyöversättningen av Bilbo som nu heter Hobbiten rätt och slätt. Spåket är en fröjd: modernare och mer lättillgängligt. Följ med på Bilbos otroligt spännande vandring tillsammans med dvärgarna och trollkarlen Gandalf. De blir tillfångatagna, träffar alver och björnfolket, och står till sist inför det verkliga dilemmat: hur de ska oskadliggöra den mycket farliga och listiga draken Smaug som ruvar på dvärgarnas skatter! Det är en pefekt bok att läsa tillsammans med barn ca åtta till tretton. Boken kommer ut på Norstedts i höst.

8 kommentarer:

Lisa sa...

Är du sääääääker på att den är bra? Om man är en tjej i 26-årsåldern, som har försökt läsa Sagan om Ringen fem gånger utan att lyckas ta sig igenom den, vågar man prova då? Tänk om jag får men för livet!

Magica de Hex sa...

Lisa! Du har just funnit vägen in till den stora bokskatten Sagan om ringen! Om det är en enda bok du ska läsa som nybörjarfantasy-bok är det just Hobbiten. Den är lättläst, rolig, lite sorglig och bara bäst. Läs den nu och kommentera gärna vad du tyckte sen. Heja!

Lisa sa...

Är mycket skeptisk. Kan kanske tänka mig att göra ett litet kort försök. Får jag någon belöning?

Magica de Hex sa...

Lisa! Om du läser hela Hobbiten så lovar jag att du ska få en randig klubba.

Anonym sa...

Jag har visserligen aldrig tyckt att det var en vidare intressant bok – Tolkien är på intet sätt en favorit för mig, men ser man till hans böcker är till exempel Farmer Giles of Ham (Gillis Bonde från Ham) en större favorit – men behövdes det verkligen en nyöversättning? Hos ringenböckerna fanns det i alla fall ett behov. Texten har väl knappast lidit lika mycket av Hallqvists översättning som av Ohlmarks?

//JJ

Magica de Hex sa...

Jag tycker att den här översättningen känns fräschare, enklare. Det är en bra introduktion för unga till fantasy och säkerligen underbar att läsa högt. Och Lotta Olssons poem blir säkert kanon!

Anonym sa...

Håller med, Hobbiten är bäst!

Leo Pierini sa...

Idioti är var det är! Inget annat!