28 oktober 2010

Förlegad sagotant?

Varsågoda! Här kommer ett inlägg här som jag egentligen skrev till Barnens Bokklubbs blogg:

Gillar du Elsa Beskows böcker, eller tycker du att hon borde läggas till handlingarna såhär 136 år efter sin födelse och 57 år efter sin död? Själv är jag ambivalent – ibland tycker jag att hennes bilderböcker är supermossiga, till exempel när jag tittar i en bok av Lisen eller Emma Adbåge eller Pija Lindenbaum. Men sen kommer jag på vilka fantastiska sagor till exempel Resan till landet Längesen och Sagan om den nyfikna abborren är, och hur mycket hon har betytt för oräkneliga generationer att jag helt enkelt kapitulerar.

Men visst är det otroligt att hennes böcker har överlevt så länge? Jag hittar inget motstycke i den svenska barnboksutgivningen. Jag antar att Astrid Lindgren och Lennart Hellsing också kommer att vara superpopulära långt efter sin död, men om det kan vi ännu bara sia.

Nå, tillbaka till tant Elsa: hon debuterade 1897 med Sagan om den lilla, lilla gumman och hennes allra sista bok, Röda bussen gröna bilen, kom ut 1952. Hon har skapat mängder med klassiker: Tomtebobarnen, Tant Brun, tant Grön och tant Gredelin, Puttes äventyr i blåbärsskogen, Olles skidfärd, Solägget och Hattstugan bara för att nämna några. Dessutom illustrerade hon flera av Alice Tegnérs sångböcker och var delaktig i skolans läsebok Vill du läsa? Som slutkläm kan jag avslöja att hon skapade dessa böcker samtidigt som hon födde sex gossar och stöttade sin make Natanael Beskow; predikant och socialarbetare och så småningom teologie doktor!

Vilken sagotant!

6 kommentarer:

Maj Korner sa...

Jag gillade dem, så mycket kan jag säga. Det var några år sen jag läste dem. Hattstugan är bäst av dem jag läst, den är så dramatisk för ett barn.

nillas liv på pinnen sa...

Jag har bara läst en av dem för mina barn: Solägget.
Hörde på Babel ikväll att barnen blir slagna i flera av hennes böcker, det minns jag inte. Jag antar att hon tar parti för barnen, och inte gubben som slår, annars skulle nog inte hennes böcker överlevt så länge...=/

nillas liv på pinnen sa...

Eller, jo. När jag tänker efter minns jag nån galning som for omkring och slogs med en käpp?

Magica de Hex sa...

Maj o Nilla: Just i Hattstugan får barnen ett kok stryk med käppen! Gillar du lite spanky, panky Maj ...?

M/S Design sa...

Solägget har jag aldrig sett men alla dom andra, gillar dom.
Ha en trevlig och lugn helg.
Mariana

Anonym sa...

Jag tycker mycket om Elsa
Beskows böcker. Man får titta in i en helt annan värld än den tekniska tråkvärlden vi befinner oss i nu. Så hurra för Elsa Beskow.

Kram från Marre