9 september 2009

Våga vara vuxen

I mitt jobb läser jag kanske i genomsnitt ett par nya föräldrahandböcker per månad, ibland mer, ibland mindre. En del är bra, många mindre bra. Dagens föräldrar köper iaf kopiösa mängder med föräldrahandböcker, så de går åt som smör i solsken. Man verkar tvivla på sin egen förmåga, sitt eget förnuft när det kommer till barnuppfostran. Men kanske är det som den kände danske familjeterapeuten Jesper Juul säger att dagens föräldrar håller på och uppfinner en helt ny modell av att vara förälder. Förr var alla auktoritära, då körde man på det spåret (så som vi blivit uppfostrade i min generation). Sen kom "total frihet från uppfostran" på 60-talet och därifrån har det vinglats hit och dit. Nu har vi äntligen nått fram till insikten att barn är kompetenta, att de är värda vår respekt, att vi inte får kränka dem etc ... De flesta i Sverige är överens om att barn är värda att behandlas som MÄNNISKOR.

De senaste kvällarna har jag läst ytterligare en föräldrahandbok, och det var inte utan att jag suckade lite när jag såg titeln: Våga vara vuxen. Ännu en, tänkte jag lite matt. Men döm om min förvåning när jag snart upptäckte att det var en av de klokaste, varmaste, mest respektfulla, intelligenta föräldrahandboken jag läst på väldigt länge! Den är absolut i klass med, om inte bättre, än Jesper Juul. Och det fina i kråksången är att det här är en bok som berör människor, inte bara barn. Allt det författaren Helena Harrysson säger rör dig och mig, och är en fröjd och en tankeställare för oss alla.
Läs den!

Inga kommentarer: