12 mars 2008

Ett suveränt val!


Sonya Hartnet får ALMA-priset 2008!
Juryns motivering.

"Sonya Hartnett (Australien) är en av den moderna tonårsromanens främsta förnyare. Med psykologiskt djup och ett under ytan vibrerande raseri skildrar hon ungas villkor utan att väja för livets mörka sidor. Detta gör hon med språklig virtuositet och lysande berättarförmåga: hennes verk blir en kraftkälla."
Idag kom alla mina fördomar om hur juryn i ALMA-priset arbetar (Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne) på skam! Jag som har skällt och gnällt på dem för att de bara gett priset till gamla författare som i stort sett har sin största författargärning bakom sig.

Men idag har de visat både snille och smak ... genom att ge priset till en av de mest fantastiska ungdomsboksförfattare som jag har läst: Sonya Hartnett, australiensisk författare och bara ca 40 år gammal! Två av hennes böcker finns utgivna på svenska och jag har skrivit tidigare om en av dem här på bloggen: Skuggan av den randiga vargen. Den andra titeln som finns på svenska är Jag är djävulen (den hade vi dessutom som huvudbok för ett par år sedan i Läseklubben!). Båda berättelserna handlar om utsatta ungdomar ur olika perspektiv och jag kan bara säga att de drabbar en med en käftsmäll. Läs dem!

Inga kommentarer: