30 september 2012

Intensiva dagar på bokmässan

Hemma igen. Två späckade dagar på bokmässan blev det tillsammans med Nilla. Vi hade det super!
 Norden var temat, men det märkte jag inte mycket av. Fem riktigt härliga seminarier var jag på (hade tänkt gå på åtta men väl där orkar man inte riktigt med allt man tänkt sig) - alla med författare som förde inspirerande samtal och resonemang om sitt skrivande ur olika utgångspunkter. Höjdpunkten var nog Jonas Gardells otroligt personliga sätt att berätta om sin nya bok, Torka aldrig tårar utan handskar (om ni inte läst den kan jag bara säga GÖR DET GENAST!). Det var SÅÅÅ lång kö till föreläsningen att jag nästan vände om, men bestämde mig iaf för att härda ut och det var det värt många gånger om.
Dessutom träffade vi förstås massa trevliga branschkollegor, åt den gigantiska räkmackan (obligatoriskt) på Gothia, minglade på Park med Fru Booked, åt en supergod hälleflundra med färsk pepparrot (vilken skillnad mot att äta fisk på restaurang i Stockholm!), och så handlade jag nio böcker!

Här är listan:
På flykt från ett sorgebud av David Grossman
Ät mig av Agnès Desarthe
En halv gul sol av Chimanda Ngozi Adichie
Happy, happy av flera olika bl a Maria Sveland
Korparna av Tomas Bannerhed
Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper
Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon (antagligen rena slisket!)
Axolotl Roadkill av Helene Hegemann

Återkommer med recensioner!
Tjao!

4 kommentarer:

Shamrock sa...

Å vad kul det låter. Jag har tänkt läsa Gardells bok - men ja gär en pocketmänniska så jag får nog vänta ett tag

Anonym sa...

Räknade mina böcker igårkväll och det blev hela sjutton! Dagens fråga är nu hur jag ska hinna läsa alla dom. Och vilken jag ska börja med, alla verkar ju bra, liksom.

//Nilla

Magica de Hex sa...

Shamrock: Skynda dig att läsa, du kan inte vänta så länge!
Nilla: Du är tom tokigare än jag ... :-)

Mika sa...

Det låter onekligen som en mycket bra bokmässa!
Jag hoppade över den i år... jag behövde få en dag fritt. Längtar dessvärre REDAN till nästa år så att jag kan gå!
Kanske lägger jag in om semester redan nu... så kan jag åka på torsdagen! Jepp! Så får det bli!